روایت دوّم هم شبیه روایت اوّل،
امّا مربوط به اعمال امیرالمؤمنین«سلام الله
علیه»
است.
در جنگ خندق، وقتی «عمرو بن
عبدود» سردار سپاه دشمن توانست از خندق عبور کند و کسی جز امیرالمؤمنین«سلام الله علیه» توان رویارویی با او را
نداشت و همان موقع بود که پیامبراکرم«صلی الله
علیه و آله و سلم» فرمودند:
بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الشِّرْكِ
كُلِّه[1]
امروز تمام ايمان در برابر تمام شرک ظاهر شده است.
کنایه از این که اگر علي«سلام الله علیه» شکست بخورد، دیگر اسلامی
باقی نخواهد ماند و از آن طرف، اگر عمرو کشته شود، دیگر کفّار توان مقابله با
اسلام را ندارند. و وقتی امیرالمؤمنین«سلام الله
علیه» با رشادتِ تمام، توانست عمرو را به هلاکت برساند،
پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»فرمودند:
أَبْشِرْ يَا عَلِيُّ فَلَوْ وُزِنَ الْيَوْمَ عَمَلُكَ
بِعَمَلِ جَمِيعِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ لَرَجَحَ عَمَلُكَ عَلَی عَمَلِهِمْ وَ ذَلِكَ
أَنَّهُ لَمْ يَبْقَ بَيْتٌ مِنْ الْمُشْرِكِينَ إِلَّا وَ قَدْ دَخَلَهُ ذُلٌّ
مِنْ بِقَتْلِ عَمْرٍو وَ لَمْ يَبْقَ بَيْتٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا وَ قَدْ
دَخَلَهُ عِزٌّ بِقَتْلِ عَمْرٍو[2]
بشارت بر تو باد ای علی، که اگر عملِ امروز تو یا
عمل تمامی امت محمّد مقایسه شود، عمل تو بر عمل آنان ترجیح خواهد داشت؛ چرا که با
قتل عمرو، خانهای از مشرکین باقی نماند مگر آن که خواری در آن وارد شد و خانهای
از مسلمین باقي نماند مگر آن که عزت بدان راه یافت.
همچنین
فرمودند:
لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ
الثَّقَلَيْن[3]
ضربهي علی در این روز از عبادت جن و انس بالاتر
بود.
یعنی یک عمل امیرالمؤمنین«سلام الله علیه» در مقایسه با تمامی عبادتها
و اعمال جن و انس ترجیح دارد، چه رسد به آن که بخواهيم تمامی اعمال آن حضرت را با
اعمال جن و انس بسنجیم.
پی نوشت
ها:
[1]. کنز
الفوائد، ج 1، ص 297؛ شرح نهج البلاغة، ج 19، ص 61.
[2]. کنز
الفوائد، ج 1، ص 298.
[3]. الطرائف
في معرفة مذاهب الطوائف، ج 2، ص 519؛ همچنين ن. ک: المستدرک علی الصحيحين، ج 3، ص
34؛ تاريخ بغداد، ج 13، ص 19؛ المناقب، ص 107.